Thursday, November 10, 2011

Buat ape la Kucing makan rumput?

for sure la mst ada sbb kn? :)

Satu~ Dia mkn rumput tu supaya dia boleh muntahkn semula bahan yg ada dlm perut. contohnya gumpalan bulu. Kalau bulu2 tu tertelan oleh kucing, then amat lah bahaya utk kesihatannya dan boleh mengakibatkan radang pada intestine kucing. Dgn erti kta lain,klau dia tak muntah kan, diyakini akan mengganggu pencernaan dlm saluran perut jugak. 

Dua ~  Kucing adalah haiwan karnivor dimana kebiasaannya mereka makan daging atau ikan. Tetapi kucing juga sperti manusia memerlukan keseimbangan badan seperti kalsium, protein dan sebagainya lah. Tu la sebab kadang2 kucing makan rumput/sayur untuk menambahkn serat di dalam badan.

owhh...baru la tahu. tp msa tnya abah dlu npa kucing mkn rumput bah.? ala..sebabnya dia tgh gosok gigi la tu..heee
( haa...btul ke nie abah....???) hehe..


tp bila dipikirkn blk, logik la jgk ckp abah tu. Depa nak jgk cuci gigi tu, asyk mkn tak berhenti-henti nieh. :D



Tahukah anda, kucing binatang kesayangan Rasulullah S.A.W. bernama Muezza :)   

Diceritakan dalam suatu kisah dimana pada suatu ketika, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, di temui kucingnya sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Nabi memotong belahan lengan yang ditiduri kucing itu dari jubahnya itu hanya kerana tidak ingin mengganggunya. Pada ketika Nabi pulang ke rumah, Muezza terbangun dan merunduk kepada majikannya. Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengusap lembut ke badan mungil kucing itu.

Setiap kali Nabi menerima tamu di rumahnya, nabi selalu menggendong dan meletakkan mueezza di pahanya. Salah satu sifat yg nabi suka tentang muezza ini ialah, ia selalu mengeong ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara azan. Bahkan kepada para sahabatnya, nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan sepertimana menyayangi keluarga sendiri.

Ada juga cerita tentang seorang sufi di Iraq yang bernama Shibli, ia bermimpi dosa-dosanya diampuni setelah menyelamatkan nyawa seekor anak kucing dari bahaya. Selain itu, kaum sufi juga percaya bahwa dengkuran nafas kucing memiliki irama yang sama dengan zikir kalimah Allah. :)


Hukuman 

      Dikisahkan tentang seorang wanita yang tidak pernah memberi makan kucingnya dan tidak pula melepaskan kucingnya untuk mencari makan sendiri. ( hadist shahih Al bukhori ) , Nabi SAW pun menjelaskan bahwa hukuman bgi wanita tersebut adalah siksa neraka. 





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...